Thursday, 17 November 2011

Nik Aziz Madarasah dgn Universiti tak dapat bezakan



TIDAK WUJUD UNIVERSITI DEOBAND - NIK AZIZ MEMANG PENIPU[Image]Apa yang menarik perhatian GK pada kali ini adalah berkaitan dengan pengajian Dato' Bentara Setia Yang dikhabarkan pernah belajar di Universiti Deoband India.Hasil penelitian GK sebenarnya tidak wujud universiti tersebut. Deoband di utara Uttar Prodesh dan GK temui hanyalah Madrasah Darul Ulum Deoband.Apakah disitu tempat pengajian sebenar Dato' Bentara Setia Nik Aziz. Bagaimana pula dengan Universiti Deoband ? Selain dari Deoband, madrasah Darul Ulum juga terdapat di Lucknow, Hyderabad, Mumbai dan beberapa tempat lagi di India. Namun begitu madrasah ini tidaklah bertaraf universiti (jamiah).
madaras yg dikatakan universiti oleh nik aziz


Ada dikhabarkan Madrasah tersebut tempat golongan wahabbi, namun GK tak dapat pastikan sejauh mana kebenarannya, Menjadi satu persoalan disini kenapa Dato' Bentara Setia Nik Aziz tidak menyatakan nama sebenar tempat pengajian beliau ? Adakah beliau merasakan tidak layak untuk mengatakan beliau belajar di Madrasah Darul Ulum. Atau juga sengaja untuk membohongi rakyat bagi menjaga status beliau yang digambarkan sebagai Ulamak yang keramat.


Kredibiliti seorang yang dikatakan Ulamak ini boleh dipertikaikan, tapi seperti yang kita ketahui golongan taksub Pas akan membela habis-habisan, bagi pendapat GK adalah tidak wajar untuk kita mempercayai semua kata-katanya hanya kerana beliau berpenampilan seorang yang warak, kerana itu kita tidak akan sedar sesuatu perkara yang silap berlaku dan memandang ringan kerana otak kita telah di set beliau adalah seorang yang warak dan maksum.


BIODATA TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA HJ NIK ABDUL AZIZ NIK MAT
Pendidikan:
Sekolah Kebangsaan Kedai Lalat (3 Bulan) – 1936.
Sekolah Pondok Tok Kenali Kubang Kerian.
Sekolah Pondok Tok Guru Haji Abbas Besut, Terengganu.
Universiti Deobond, India – 1952.
Lahore, Pakistan – Ilmu Tafsir Quran – 1957.
Universiti Al-Azhar, Mesir – Ijazah Sarjana Muda Pengajian Bahasa Arab.
Universiti Al-Azhar, Mesir – Sarjana Perundangan Islam


GelombanG KicK

15 comments:

  1. oohh.....kenapa la manusia seBANGANG dan seBAGHAL kau ni boleh wujud?

    Sebelum kau merendah2kan Dar-al Ulum Doeband, elok kau baca dahulu sejarahnya sampai kenapa ia dianggap sebagai antara Pusat Pengajian yg paling dihormati di India.

    jika sekiranya TGNA merujuk Dar-al Ulum Doeband tu sebagai "madrasah" sekalipun, memang x salah pun. Madrasah dalam konteks bahasa bermaksud PUSAT PEGAJIAN ILMU. tidak kiralah sekolah rendah, sekolah menengah, sekolah swasta mahupun kolej universiti, semua ditakrifkan sebagai Madrasah!

    Madrasah ʿāmmah ( مدرسة عامة‎) "public school" = Sekolah awam
    Madrasah ḫāṣṣah ( مدرسة خاصة‎) "private school" = sekolah swasta
    Madrasah dīniyyah ( مدرسة دينية‎) "religious school" = Sekolah agama
    Madrasah ʾIslāmiyyah ( مدرسة إسلامية‎) "Islamic school" = sekolah pengajian Islam
    Madrasah jāmiʿah ( مدرسة جامعة‎) ="UNIVERSITI"

    jangan sempitkan otak kau tu. madrasah ni luas maknanya. yg silap adalah orang Melayu No Otak mcm kau yg ingat asal Madrasah tu mesti sekolah agama negeri/rakyat atau sekolah pondok.

    dan buat pengetahuan kau, nama penuh tempat ini adalah al-Jami'ah al-Islamiyyah Dar-al Ulum Doeband (الجامعة الإسلامية دارالعلوم ديوبند) = Universiti Pengajian Islam Doeband (terjemahan secara literal sahaja)

    PS:"temui"? kalau setakat "temui" pakai internet jer, memang kau x jumpa apa2pun. masalah kat sini bukan sebab Universiti tu wujud atau tidak. tapi kerana pendeknya pengetahuan kau berkenaan BAHASA ARAB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. respect lu penyapu...berasap je aku bace entry mamat ni...

      Delete
  2. sekiranya kau ni anak jantan, jgn padam post aku. kalau kau ni jantan la. hehehehe....

    ReplyDelete
  3. hahahhahahhahahahhahahaha...lawak mamat umno nih.

    ReplyDelete
  4. EEhhh baso tak pernah masuk unirversity,, dia ingat habis belajar terus gi university..

    ReplyDelete
  5. Established :1866
    Type :Islamic University
    Chancellor Majlis-e-Shoora
    Vice-Chancellor Abul Qasim Nomani
    Acting Vice Chancellor Abul Qasim Nomani
    Location India Deoband, Uttar Pradesh, India
    Website darululoom-deoband.com

    http://en.wikipedia.org/wiki/Darul_Uloom_Deoband



    Bos..cek dulu sebelum posting. jgn bodohkan diri sendiri. kawan bos dah kantoi kat TKO sebab caye berita bos...hehehe..

    ReplyDelete
  6. dia ingat org lain lembu tapi dia yang lebih bodoh dari lembu... nak buat isu selidik lah dulu.. samdolll..dah lah muka macam tenuk... tenuk lagi molek dari muka samdol ni...elok tukar nama dari raja laut ke lanun laut

    ReplyDelete
  7. betullah kata che det..

    orang BangAnG je yang masuk umno ni..

    hahahahahaha

    ReplyDelete
  8. kalau setakat belajor dalam malaysia aje jangan nak komen lebih-lebih orang lain punya tempat belajor. jangan merendah-rendahkan tempat orang menuntut ilmu. insaflah diri sebelum kita mati.

    ReplyDelete
  9. bak kata teman...dia raja dilaut..kita asam didarat...kat daratan terkena jua...apatah lg dilaut...ha3..

    diam membisu jer raja laut..

    ReplyDelete
  10. bro....ko ni SPM gred brape.... kesian aku kat ko. bodh melantun2

    ReplyDelete
  11. http://www.darululoom-deoband.com/

    ReplyDelete
  12. apa bangang ko org ni GK singkatan rajalaut ker lain kali tgk sapa yg tulis artikel tu
    GK : gelombang kick
    RL ; raja laut

    ReplyDelete
  13. bloger ni bodoh tahap lembu.... lebih bodo dari lembu yg dok kondo tu..... taula be end bagi duit jadi cybertroopers tapi agak2 la.... kalau nak fitnah pun janganla jadi macam TIBAI tahap orang doakan kecelakaan kepada dia.... TIBAI ni x lama lagi kena telan dengan bumi la tu.....bloger ni pown nak ikut seta la tu....

    ReplyDelete
  14. bro....ape beza madrasah dgn u??? masuk u or madrasah tentukan ko masuk syurga neraka ke? dua2 pn tempat menuntut ilmu.. madrasah ni mesti ade kelebihan nya sbb dikenali..ape yg diajar di madrasah mgkin xdiajar pn kt uni2 yg wujud kt masia or tmpt lain..ulama haji abbas pn blajar kt sini.. so skrg ko nk merendah2kn madrasah ni? ape hal la ko ni...

    ReplyDelete

Others Blog Archive