Tuesday 22 November 2011

Akta Perhimpunan Aman perlekeh hak rakyat Malaysia, kata Ambiga

KUALA LUMPUR, 22 Nov – Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan membidas undang-undang perhimpunan aman yang dibacakan kali pertama hari ini atas alasan ia memberi kuasa yang luas kepada Menteri Dalam Negeri dan polis selain menghakis hak dan kebebasan diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan selama ini.

Bekas presiden Majlis Peguam ini mendakwa kerajaan telah gagal dalam menerima pakai standard antarabangsa, sebaliknya mengehadkan kebebasan yang diberikan oleh undang-undang tertinggi negara ini.

“Rang undang-undang ini (Perhimpunan Aman) membataskan hak kita seluas yang mungkin,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.
Kata beliau undang-undang baru ini mengekang lagi kebebasan untuk berhimpun dan juga kebebasan berucap.

“Tambahan, kebebasan berhimpun termasuk protes jalanan yang aman. Dengan mengeluarkan hak ini sama sekali, Perlembagaan Persekutuan sekali lagi diperlekehkan,” katanya.

Ambiga berkata undang-undang yang hendak dibawa oleh pentadbiran Najib ini lebih buruk berbanding Seksyen 27 Akta Polis yang sedia ada, yang akan dimansuhkan.

Kata beliau, ia salah satu hak kebebasan fundamental yang diperlukan dalam menggerakkan masyarakat demokrasi dan diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Justeru beliau menggesa kerajaan dengan segera menarik balik rang undang-undang itu jika Datuk Seri Najib Razak jujur dalam janjinya menjadikan Malaysia negara demokrasi terbaik.

No comments:

Post a Comment

Others Blog Archive