Sunday 22 May 2011


Pendedahan Surat Anwar – Carl Gershman : Bukti PKR Mohon Dana Yahudi

AIDCNews – 23/05/11 – “(Dokumen) ini adalah kegiatan Anwar di National Endowment for Democracy (NED)”, kata Muhamad Rahimi Osman, bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membuktikan bahawa Ketua Umum PKR itu memohon dana Yahudi untuk menghadapi pilihanraya umum ke-12.

Video wawancara dengan bekas Setiausaha Sulit Anwar itu juga turut menunjukkan bukti satu surat menggunakan logo AIA, Anwar Ibrahim & Associate, syarikat Ketua Umum PKR yang berpengkalan di Amerika Syarikat (AS) telah dihantar kepada seorang pengurus dana Yahudi, Carl Gershman, Presiden National Endowment for Democracy beralamat di 1025 F Street NW, Suite 800, Washington DC 20004. Rujuk minit 1.54.
Surat bertarikh 18 Jun 2007 yang ditandatangani oleh Anwar Ibrahim dengan alamat AIA di 585 Grove Street, Suite 135, Herndon, Virginia, 20170 dihantar kepada NED beberapa bulan sebelum PRU-12. Rujuk minit 2.01.
Difahamkan, selain surat rasmi, turut dihantar satu proposal MCIE (Pusat Integriti Pilihan Raya Malaysia) yang mengandungi perbelanjaan-perbelanjaan untuk membawa pemerhati antarabangsa ke Malaysia.
Video ini membuktikan Anwar adalah rapat dengan Carl Gershman dan menyokong Israel
Namun tidak dapat dipastikan berapakah jumlah dana yang dipohon kepada organisasi yang didalangi Yahudi itu. Juga tidak dapat dipastikan adakah Anwar membawa pemerhati antarabangsa seperti yang terkandung dalam propasal itu atau menukar kepada bentuk program lain.
Dalam operasi rahsia seperti yang pernah dijalankan NED, apa yang ditulis dalam proposal, hanya bersifat untuk kelulusan projek sahaja, namun tidak semestinya apa yang dilakukan di lapangan sama dengan apa yang terkandung dalam proposal.
Lampiran Surat Yang Telah Diterjemah ke Bahasa Melayu
June 18, 2007
Carl Gershman
President, National Endowment for Democracy
1025 F Street NW, Suite 800
Washington DC 20004
Tuan,

Terima kasih di atas jemputan untuk mengambil bahagian sempena Upacara Peringatan Ucapan Westminster di Perspustakaan Kongress. Tahniah di atas kejayaan mengumpulkan panel pakar yang terkemuka dan menganjurkan satu majlis jemputan yang menarik sokongan daripada beberapa penggubal undang-undang terkemuka Kongres dan Senat.
Majlis ini berlangsung tepat dengan waktunya, apabila wacana agenda pro demokrasi amat memerlukan seberapa banyak sokongan yang mampu diberikan. Saya menyanjung penuh pencapaian tuan di NED serta dedikasi yang ditunjukkan terhadap tugas penting ini, dan saya sentiasa mengharapkan supaya kerjasama kita diteruskan.
Saya ingin mengulangi betapa pentingnya sokongan NED terhadap cadangan menubuhkan Pusat Integriti Pilihan Raya Malaysia (MCIE) bagi membawa masuk satu pasukan pemerhati pilihan raya antarabangsa ke Malaysia.
Daripada apa yang dapat dilihat Malaysia kini sampai ke persimpangan di mana seluruh rakyat telah melahirkan keinginan untuk dilakukan reformasi. Bagaimana pun, hasrat ini menghadapi tentangan daripada ahli politik yang akan melakukan apa saja untuk melemahkan keyakinan terhadap kedaulatan undang-undang bagi meneruskan status quo yang tidak popular dan tidak adil.
Pusat MCIE ini akan memainkan peranan utama dalam memudahkan peralihan kepada sistem berkenaan selain memastikan kemunculan ruang demokratik yang adil di Malaysia.
Dengan pilihan raya umum dijangka berlangsung dalam hanya beberapa bulan lagi, bantuan pilihan raya amat kritikal dan perlu disegerakan. Mengambil iktibar daripada pilihan raya yang diadakan pada akhir April, di mana terdapat bukti-bukti penting berhubung amalan penipuan yang sengaja diketepikan oleh jawatankuasa Pilihan Raya, kita perlu menubuhkan insititusi-institusi yang akan membekalkan penyeliaan dan kebertanggungjawaban kepada proses pilihan raya.
MCEI merupakan satu langkah perlu ke arah ini dan saya menggesa tuan menimbangkan impak positif kepada NED menerusi sokongan mampat bagi mempertingkatkan ruang demokratik di negara saya.
Terima kasih di atas perhatian tuan terhadap perkara ini dan jangan teragak-agak untuk menghubungi saya sekiranya ada kemusykilan.
Yang Ikhlas,
Anwar Ibrahim

No comments:

Post a Comment

Others Blog Archive